Tíz év a felelősségvállalás jegyében 

Itt az OTP Csoport legfrissebb fenntarthatósági jelentése.

Bankcsoportunk immár tizedik alkalommal adta ki éves Vállalati Felelősségvállalási Jelentését. A dokumentumból kiderül, milyen fejlődést mutatott az OTP Csoport tavaly és az elmúlt évtizedben a társadalmi szerepvállalás terén.

Az OTP Csoport tíz éve ad számot felelősségvállalási programjairól, ezzel is segítve az átláthatóságot és az összehasonlíthatóságot más vállalatok e téren nyújtott teljesítményével. A legújabb jelentés – amely alapvetően a 2015. év összegzésére vállalkozott – a jubileum alkalmából egy kis visszatekintést is nyújt az elmúlt egy évtizedre, a felelős működés szemszögéből. 

Messzire jutottunk

Az első CSR jelentést 2006-ban adtuk ki. Azóta a fenntartható, felelős működés irányelvei vállalati működésünk minden szintjére beépültek, így a jelentés is minden évben egyre hosszabb és tartalmasabb lett. 2011-ben már arról számolhattunk be, hogy bankcsoport szintű felelősségvállalási stratégiát alkottunk, míg a tavalyi évre már maga a jelentést tartalmazó dokumentum is „beérett”: ekkor kaptuk meg érte a Közép-európai Fenntarthatósági Jelentés Díjat (Zöld Béka Díj).

A most megjelent, 2015-ös évet áttekintő jelentés még többet kíván nyújtani: mind tartalmában, mind megjelenésében igyekeztünk felülmúlni a díjnyertes tavalyi dokumentumot és a jubileumra egy közérthető, áttekinthető, mindazonáltal érdekes adatokat tartalmazó anyagot összeállítani, amely méltó módon mutatja be bankcsoportunk működését és szerteágazó CSR-tevékenységünket.

A felelős pénzügyi szolgáltató

Az OTP Csoport továbbra is a régió meghatározó pénzügyi szolgáltatója: 2015-ben 13,5 millió ügyfél igényeit szolgáltuk ki, kilenc országban. Elsődleges feladatunknak tekintjük a pénzügyi stabilitás fenntartását, a kiszolgálás minőségének folyamatos fejlesztését, valamint a megfelelő, etikus és világos tájékoztatást. Stratégiai célunk a piaci részesedésünk és ügyfélszámunk növelése mindazon országokban, ahol jelen vagyunk.

Egy vállalat felelős működését jelzi az is, ha a stabilitás megőrzése mellett képes a folyamatos fejlődésre, és reagálni tud a változó világ kihívásaira. Az OTP Csoport kulcsfontosságúnak tekinti az innovációt a versenyképesség megtartása szempontjából. Gyorsan és ötletes megoldásokkal kívánunk válaszolni az ügyfelek legújabb igényeire, ezért hirdettük meg a Digitális Transzformációs Programot, amelynek első eredményei máris látszanak.

Az ügyféligények változása ugyanakkor óhatatlanul a bankfiókok szerepének átalakulását eredményezi. A komplex termékek miatt továbbra is megkerülhetetlen szerepe van a személyes ügyintézésnek, ezért különösen fontos szerep jut ügyintézőink szakmai hozzáértésének, a beléjük vetett bizalomnak.
Az ügyfelek „mellé ülve”, egyre inkább tanácsadóként kívánjuk támogatni őket pénzügyi döntéseikkor. A fióki környezetet is ennek megfelelően újítjuk meg: a 2015-ben felújított fiókok már e feladatoknak felelnek meg.

A felelős munkáltató

Bankcsoportunk azonban nem csupán az ügyfelek elvárásainak kíván megfelelni: saját munkavállalói felé is kötelességének érzi a felelős magatartást. Kiszámítható munkahelyet, fejlődési lehetőséget, a teljesítmény méltó elismerését kívánjuk nyújtani a nálunk dolgozó munkatársaknak.

Erősíteni akarjuk az együttműködésen alapuló szervezeti kultúrát, amelynek első lépéseként felmérést végeztünk az OTP Bankban. Az átfogó kutatás eredményei alapján dolgozzuk ki a Szervezeti Megújulás Programot annak érdekében, hogy a változó világ kihívásaira gyorsabban és hatékonyabban tudjunk reagálni.

A felmérés kimutatta, hogy az OTP Bank szervezeti egészsége a több ezer, nemzetközi szinten vizsgált vállalat összevetésében is a felső 25 százalékba tartozik, de ezzel együtt több elem van, amely fejlesztést igényel. Ilyen például a nyitottabb légkör megvalósítása, a motiváció és a személyes elkötelezettség javítása, a kreatív ötletek erőteljesebb felkarolása, illetve a világos karrierutak kijelölése.
A Szervezeti Megújulás Program egyes programjai éppen ezekre fókuszálnak majd.

A társadalmi ügyek elkötelezettje

Továbbra is kiemelt feladatunknak tartjuk a pénzügyi kultúra fejlesztését, a fiatal generációk pénzügyi -gazdasági edukációját, illetve az értékteremtő, aktív közösségi szerepvállalást, jelentős társadalmi célok támogatását. Mindezekért sokat tettünk 2015-ben is.

Egyre ismertebbé és népszerűbbé váltak az OK Központ sokrétű képzései és programjai, s a tavalyi évtől – Románia után – immár Szlovákiában is elérhető ez az intézményi modell. Természetesen stratégiai célunk az OK Központ hatásának és hatókörének további növelése, a projekt és a módszertan kiterjesztése a régióban.

Közösségi szerepvállalásunk középpontjában tavaly is az esély- és értékteremtés, a hagyományőrzés, a sport és a jövőtudatosság támogatása állt. Elkötelezettek vagyunk a hosszú távú együttműködések kialakításában, munkatársainkat pedig továbbra is ösztönözzük az önkéntes szerepvállalásra. Bankunk Önkéntes Pályázati Programja 2015-ben is folytatódott. Az év során beérkezett, érvényes pályázatok közül 45 program kapott anyagi támogatást. A közeljövőben a program megújítását és az egyéni önkénteskedés ösztönzését tervezzük.

Az említett eredmények természetesen csupán kiragadott példák, amelyek mindössze egy kis szeletét mutatják annak a sokszínű és kiterjedt felelősségvállalási tevékenységnek, amelyre joggal lehetünk büszkék. Az OTP bank 2015-ös vállalati felelősségvállalási jelentését megtalálja bankunk honlapján.